Jorden runt i en Hanse

Hur är det att segla en Hanse jorden runt? Vad kan göras för att optimera seglingsegenskaperna? Vilka är de senaste nyheterna inom båtmodeller och navigationssystem?
Allt detta besvarades i flera föreläsningar under Hanseklubbens årsmöte.

Hade du inte möjlighet att närvara vid årsmötet i Stockholm den 10 mars? Inga problem. Här kommer en sammanfattning av den kunskap och inspiration som förmedlades.

Först ut att föreläsa var Björn Neckman, ägare till S/Y Maria av Stockholm, en Hanse 470e av årsmodell 2008. De senaste åren har han – med regelbundna pauser – gjort hela varvet runt jorden.

Hur fungerar det egentligen i en Hanse, som kanske främst är känd som en kustnära cruisingbåt?
– Hanse har fungerat fantastiskt som jordenrunt-båt, slog Björn fast tidigt i föreläsningen.
– Det finns väldigt många som har synpunkter på vilken båttyp som passar för långfärder. Men utifrån vår valda rutt säger jag bara en sak: Lättdrivet är viktigt!

Poängen är att segelytan kan minskas utan alltför stora fartförluster.
– Är man en liten besättning är vilan central. Att då kunna reducera segelytan när man går och lägger sig och sova gott och veta att båten driver ändå – det är avgörande. Här har vi en fördel som Hanse-ägare.
Tillsammans med sin partner seglade Björn till Skottland, runt bland öarna i Nordsjön och ner mot Medelhavet, där de utforskade kusterna under en säsong. Därefter gick färden vidare till Kanarieöarna, Kap Verde, över Atlanten med handelsvindarna, genom Karibien och över till Stilla havet. Efter Australien, Mauritius och Sydafrika var han tillbaka i Atlanten och kryssade över till Karibien igen.

Nu är det dags att sätta kurs mot hemlandet.
– Det är ett väldigt tajt väderfönster för den som återvänder över Atlanten. Mellan orkansäsongens slut i Karibien och början på stormsäsongen i Nordsjön är det bara några veckor.
Björn bjöd publiken på bland annat följande råd:
• Watermaker är ett måste om man ska segla så här långt. Både för att alltid ha tillgång till vatten och för att inte bli sjuk.
• Viktigt att ha autopiloten inställd på vind och inte på kurs vid långa oceanöverfarter. Det misstaget (inställd på kurs) gör alla, men man gör det bara en gång.
• Var alltid fastspända i sittbrunnen vid överfarter. Ingen får springa på däck nattetid.
• Gå en rond varje kväll för att upptäcka slitna vantskruvar, block mm. Det handlar om att eliminera all otur man kan tänka sig.

Men var det inget som hade strulat med båten? Jo, men inte mycket. Framför allt handlade det om underhållsarbete kopplat till segel, riggdetaljer och batteri. Gummidamasken kring drevet krånglade också.
Den enda större incidenten handlade om ett vanthaveri, mitt under en lång överfart. Björn revade och seglade med rejält förminskad segelyta, varvid de lättdrivna egenskaperna hos Hanse betalade sig igen.

Bilderna ovan visar den utnötta vanten samt aktern på S/Y Maria av Stockholm.

– Som helhet är vi jättenöjda, sa Björn Neckman.

Du kan ladda ner Björns presentation här.

Därefter föreläste Hanseklubbens tre sponsorpartners: Boding Segel, Navico/B&G och Bohus Yachts. Här följer ett sammandrag av deras framträdanden.

Boding Segel
Den alltid så pigge och inspirerande Jonas Boding levererade bland annat följande tips:
– Hanse är en fantastisk båt. Men om man kan ha synpunkter på något är det att den levereras med utskuren, självslående fock. För att bättre kunna hantera akterliket med den focken föreslår jag att ni fixar en barberhaul – en extra skotpunkt ute i relingslisten. Det ger en bättre kontroll över akterliket.
Vidare har Boding länge argumenterat för gennaker – ”ett flygande segel” som han kallar det – som ett komplement till focken.
– Om du monterar peke med framflyttad halspunkt, och därtill en gennaker, får du 2 knops extra fart i rätt vindar, menade Jonas Boding.
Här kan du läsa mer om vad Boding har att erbjuda.

Navico
Den världsledande koncernen för marinelektronik har varit leverantör till Hanse i många år. Och dessutom sponsor av Hanseklubben sedan starten. Förr om åren var det märket Simrad som monterades på merparten av Hanse-båtarna.
Numera har det skett en renodling. Simrad är fokuserat på motorbåtar. Istället är B&G märket för seglarna, oavsett storlek på båten.
Jens berättade om den ledande SailSteer-tekniken som kombinerar en rad datapunkter för att ge oss seglare den ultimata rekommendationen. Kolla in följande film:

Du kan ladda ner presentationen från Navico här.

Bohus Yachts
Hanse i Sverige är Bohus Yachts. Det är företaget som säljer och marknadsför båtarna här. Bohus Yachts har också varit en trogen supporter av Hanseklubben sedan starten, ja man var faktiskt med och stöttade intensivt för att få fram de första adresslistorna i samband med bildandet.

Bild ovan: Hanse 348, en av de nya modellerna som släpptes 2017.

Lennart Dahl från Bohus Yachts berättade om de senaste modellerna från Hanse. Värt att veta är att varvet har investerat i helt ny teknik, både vad gäller gjutning av skrovet, ljusare och härligare inredning samt högre rigg och större segelyta.

Under 2017 gjordes ett ovanligt stort och plötsligt släpp av nya modeller baseras på dessa investeringar. Det handlar om 348, 388, 418, 508, 548, där inte minst de tre första passar utmärkt för svenska skärgårdsvatten.

Vilka är då de mest sålda modellerna hos Hanse-varvet? Ser man till alla försäljning handlar det om bjässarna, det vill säga plus 50 fot. Dessa kan du vanligen uppleva i Medelhavet, varför inte via en charter från Bohus Yachts?

Läs mer om de nya modellerna och segling i Medelhavet här.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *