Möt Hanseklubbens egen tekniktipsare

Från missnöjd kund till serviceansvarig för Hanse-båtar.
Möt Hanseklubbens Marco Christensen – mannen bakom supportsidan där du kan lära dig allt om din segelbåt.

Det började med ett regnoväder. Marco och hans fru Tia besökte Albin-hallen i Södertälje för att kolla på begagnade segelbåtar. Då kom skyfallet. För att skydda sig smög de in i första bästa båt vid bryggan. Det visade sig vara en Hanse 430. 

– Jag tänkte: wow, en sådan här vill jag ha!

Paret hade börjat överväga att köpa en äldre segelbåt, det behövde ju inte kosta så mycket. Men nu när de fick komma in i en nybyggd Hanse gick tankarna i en annan riktning.

– Jag började undersöka Hanse-modellerna och insåg att man fick mycket ny båt för pengarna. Men framför allt gillade vi designen. Vi kollade runt på bland annat 320 och 350 men insåg till slut att 370 var den som skulle passa oss bäst, med hänsyn till min längd, jag är 1.94 lång.

Beställningen gick iväg 2008 till återförsäljaren Bryggan i väst och därefter vidare till varvet i Greifswald. Bygget drabbades av förseningar. Marco och hans fru ville därför inte invänta leverans med lastbil utan sa till varandra: Vi åker ner själva och seglar hem den!

– Vi fick båten överlämnad och vi skyndade oss att kasta loss och körde ut på kanalen. Då slog det mig att jag inte riktigt visste hur man hanterade en sådan här båt. 

När de styrde ut ur kanalen slog Marco på autopiloten i 6 knops hastighet. 

– Båten girade runt 270 grader eftersom instrumenten inte var kalibrerade, så vi höll på att flyga av båten.

Marco stegar på däck medan Tia styr. De köpte S/Y Älva 2008.

Längre ut på Östersjön var det grov sjö och både Tia och Marco blev sjösjuka och ficka söka nödhamn i Sassnitz.

– Dagen efter fortsatte vi till Bornholm och lade oss långsida mot gummidäck vid en kaj. Det var inget bra beslut. Vinden ökade och blåste rakt in mot oss. Så det tog 20 minuter att komma loss, med fula märken från gummidäcken som resultat.

De tog sig vidare till Utklippan och när de skulle lägga ut därifrån hade vinden fortsatt att öka. Båtgrannarna frågade:

– Ska ni verkligen göra detta?

De styrde mot Kalmar och så småningom visade vindmätaren 24,5 m/s. Utrustning lossnade och det var svårt att sova, men till slut kom de tryggt i hamn.

Väl hemma i Nacka Strand utanför Stockholm fick de tid att lära känna ”Älva” och njuta av båtens fina egenskaper i lugn och ro. Men sedan kom de små problemen smygande.

– Det var inga stora, allvarliga saker. Snarare en rad kvalitetsproblem. Dåligt limmade detaljer och sådant. Men vad som framför allt irriterade mig var att det tog sådan lång tid att få återkoppling från återförsäljaren och Hanse.

Bildtext ovan: Marcos sajt www.wesailhanse.se innehåller tips på allt från hur man monterar en badplattform till impellerbyte.

De som varit med i Hanse-sammanhang länge känner till historien. Den är ganska kort. Hanse grundades tidigt 1990-tal, då många svenska segelbåtsvarv var på tillbakagång efter decennier av verksamhet. Ur ett östtyskt reparationsvarv för fiskebåtar byggde den färgstarka entreprenören Michael Schmidt upp det som idag är världens näst största leverantör av fritidsbåtar. Han började med en svensk ritning (Aphrodite 291 från Orust) och applicerade sedan tysk filosofi kring masstillverkning och sänkta kostnader.

– Jag märkte ganska snart att felen ofta handlade om stress i produktionen. Man hade inte dragit åt något skruv, man hade glömt det ena och det andra. Jag började ta reda på saker själv, gå till Hanses underleverantörer, beställa hem egna reservdelar och samla på mig manualer. Men framför allt var jag som sagt irriterad på att återförsäljaren inte hjälpte mig mer.

I Sverige har återförsäljare kommit och gått genom åren. Någon har gått i konkurs. 

– Vår kontaktperson på Bryggan i Väst var Marja Boman. Hon sa till mig: Om du är så irriterad, varför börjar du inte jobba för mig istället och ser till att ”after sails” (serviceperioden direkt efter köpet av en ny båt) blir bättre?

– Så det slutade med att jag började extrajobba som samordnare för Hanse after sails i Sverige. Jag tog emot reklamationer och byggde upp en databas för att hantera arbetsordrar, säger Marco som till vardags jobbar inom finans och bank.

– Efter ett tag började jag inse att återförsäljarna inte har ett så lätt jobb. Hanse är inte världens enklaste organisation att jobba med.

Marco kom i kontakt med den så kallade 370-klubben, ett nätverk bestående av personer som köpt just den Hanse-modellen. 370-klubben hade dragits igång av Peter Printz, en tekniskt kunnig Hanse-ägare som bjöd Marco på mycket kunskap. Marco började ordna möten och besök hos leverantörer.

– Peter var den mest tekniskt kunnige av oss. Han har modifierat väldigt mycket på sin båt.

På västkusten hade ett annat gäng skapat forumet hanseklubben.se, en slags föregångare till dagens Svenska Hanseklubben. Marco var mycket aktiv där, med både frågor och svar. Dessutom startade han den egna sajten wesailhanse.se, en tekniskt inriktad supportplats, där man får tonvis med tips och manualer serverat kring Hanse.

– Från första början skapade jag sajten för att jag var arg på Hanse. Jag ville visa dem att vi är några som bryr oss. Men idag ser jag den som en sida där vi alla kan hjälpa varandra.

Wesailhanse.se är uppbyggd som en teknisk översikt av båten, där varje del har sin egen sida, med bilder och tips. Det finns exempelvis en specialsida om båtens ugn. Bland tipsen finns allt från hur man skapar bättre ventilation för kylskåpet till hur man byter impeller.

– Jag är absolut inte den som kan mest. Men jag vill ständigt lära mig och hjälpa andra. Därför uppmanar jag alla att skicka in sina egna bidrag. Ta en sådan sak som digitala manualer. Saknas manualen till din båt på sajten? Skicka in den till mig, oavsett modell!

När den formella föreningen Svenska Hanseklubben bildades för ett par år sedan blev Marco en av de första medlemmarna.

– Jag vill understryka att Hanse i grunden är en väldigt bra båt. Småfel har alla stora tillverkare. Skulle jag köpa en ny båt idag så hade jag köpt en Hanse igen, säger Marco.

Av: Christofer Fager, redaktör hanseklubben.se

Fotnot:Marco är engagerad som medlem i Svenska Hanseklubben och vi avser att regelbundet använda hans expertis i intervjuer för att lära oss mer om våra båtar. Har du tips på något ämne vi borde ta upp, skicka ett mejl till info@hanseklubben.se

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *